Zaakgericht werken is een concept dat steeds belangrijker wordt binnen verschillende branches. Maar wat is zaakgericht werken? Het gaat niet alleen om het organiseren van werk; het is een filosofie die de manier waarop organisaties taken benaderen volledig transformeert. In deze blog duiken we dieper in op de term zaakgericht werken en lichten we de voordelen toe.
Zaakgericht werken
Zaakgericht werken, of “case-based working”, is een systematische benadering om werkprocessen te organiseren rond individuele gevallen of “zaken”. Het stelt organisaties in staat om taken efficiënter te beheren en de betrokkenheid en tevredenheid van zowel klanten als medewerkers te verhogen. Deze manier van werken kan voor vele branches van meerwaarde zijn om uiteindelijk de klant centraal te zetten binnen de klantenreis (‘customer journey’).
Een voorbeeld: overheidsinstanties
Digitalisering speelt een steeds grotere rol binnen verschillende branches en organisaties. Zo ook binnen overheidsinstanties. Tegenwoordig is het zo dat burgers bij de meeste organisaties digitaal producten kunnen aanvragen. Bij het digitaal aanvragen van een product wordt er doorgaans een zaak aangemaakt binnen het systeem en krijgt de aanvrager een specifiek zaaknummer. Tijdens de behandeling van de zaak voert de ambtenaar verscheidene taken uit die bijdragen aan het vervullen van de aanvraag. Uit onderzoek binnen de overheid is gebleken dat veel overheidsinstanties de basis van zaakgericht werken nog niet op orde hebben. Documenten zijn vaak moeilijk vindbaar, het is onduidelijk hoe werkprocessen lopen en informatie is versnipperd opgeslagen. Dit is precies waarom zaakgericht werken steeds vaker wordt geïmplementeerd (open-overheid.nl).
Voordelen van zaakgericht werken
Zaakgericht werken kent vele voordelen, voor verschillende branches, waaronder:
- Efficiëntie en productiviteit: Zaakgericht werken kan processen stroomlijnen, de efficiëntie verhogen en de algehele productiviteit binnen een organisatie verbeteren.
- Klanttevredenheid en betrokkenheid: Zaakgericht werken richt zich op het leveren van gepersonaliseerde diensten, wat leidt tot verhoogde klanttevredenheid en betrokkenheid.
- Medewerkerstevredenheid en teamdynamiek: Niet alleen klanten profiteren van zaakgericht werken; ook medewerkers zien voordelen. Waaronder het voordeel om alle communicatie centraal te bundelen. Zo heb je als medewerker altijd alles bij de hand binnen een bepaalde zaak.
Hoe implementeer je zaakgericht werken?
Het kan als een hele stap voelen om van ‘het oude systeem’ over te gaan naar zaakgericht werken. Het CaseDriver team van Flexyz erkent het belang van veranderingsmanagement en biedt uitgebreide trainingen en ondersteuning aan medewerkers tijdens het implementatieproces. Met een gebruiksvriendelijke interface/bediening en praktische training wordt de acceptatie van zaakgericht werken bevorderd, waardoor het personeel snel vertrouwd raakt met het nieuwe systeem.
Ervaar het zelf: de eerste stap naar zaakgericht werken
Natuurlijk snappen we het als je CaseDriver eerst zelf wilt ervaren. Onze medewerkers geven je daarom graag een vrijblijvende demo waarin je de basisprincipes van CaseDriver leert kennen. Ben je enthousiast geworden, dan bieden wij je de mogelijkheid om CaseDriver 60 dagen gratis te proberen.
Veelgestelde vragen
Alle gegevens die gedeeld worden binnen CaseDriver blijven binnen de applicatie. Waardoor het volledig AVG-proof is.
Voor zowel het implementeren van de applicatie, als daarna, is er altijd ondersteuning beschikbaar.